Ce greșeli face radarul Poliției Române, cât de mari sunt abaterile de măsurare a vitezei. Cât de mult contează ”erorile” la amenzi

de: Alexandru Puiu
26 10. 2024

Radarele rutiere sunt esențiale pentru monitorizarea traficului și menținerea siguranței rutiere, dar și acestea pot înregistra abateri. În România, aparatele radar folosite de Poliția Română sunt considerate printre cele mai performante dispozitive, dar, ca orice alt echipament de măsurare, ele au o marjă de eroare. Această marjă poate face diferența între o amendă sau chiar suspendarea permisului de conducere. Întrebarea este cât de semnificativă este această abatere și dacă polițiștii sunt obligați să țină cont de ea atunci când aplică sancțiuni.

Ce înseamnă marja de eroare a radarului rutier

Toate dispozitivele de măsurare, inclusiv radarele rutiere, au o limită de toleranță, adică o marjă de eroare care poate influența viteza înregistrată. În cazul radarelor folosite de Poliția Română, această eroare depinde de viteza vehiculului și de modul în care funcționează aparatul, fie în regim staționar, fie în deplasare.

Pentru cinemometrele care măsoară viteza în regim staționar, marja de eroare este de +/- 3 km/h pentru viteze de până la 100 km/h și de +/- 3% pentru viteze mai mari de 100 km/h. În regim de deplasare, eroarea maximă tolerată este de +/- 4 km/h pentru viteze sub 100 km/h și de +/- 4% pentru viteze de peste 100 km/h. Astfel, un vehicul care circulă cu o viteză reală de 100 km/h ar putea fi înregistrat de radar cu o viteză ușor mai mare sau mai mică, iar această diferență poate avea implicații asupra sancțiunilor aplicate.

Cum influențează aceste abateri sancțiunile pentru viteză

Conform legii, polițiștii sunt obligați să aplice sancțiuni pe baza datelor înregistrate de aparatele radar omologate. Cu toate acestea, viteza înregistrată de radar este ajustată pentru a include marja de eroare, iar polițiștii nu pot modifica aceste valori „din pix”. De exemplu, dacă radarul înregistrează un vehicul cu o viteză de 101 km/h, chiar dacă viteza reală ar putea fi puțin diferită din cauza erorii aparatului, sancțiunea va fi aplicată în funcție de această valoare.

În cazurile în care radarul înregistrează valori multiple într-un timp scurt, polițiștii vor lua în considerare cea mai ridicată viteză înregistrată. Astfel, dacă un vehicul este detectat cu 101 km/h într-o zonă cu limita de viteză de 50 km/h, conducătorul auto va primi amendă și, în funcție de regulile în vigoare, permisul de conducere poate fi suspendat.

Cum se aplică marja de eroare în sancțiuni

Marja de eroare a radarului este deja luată în considerare în procesul de măsurare, pentru a preveni contestațiile. Aparatele radar sunt supuse verificărilor metrologice anuale, iar setările acestora sunt ajustate pentru a include aceste erori. Conform explicațiilor polițistului Tavi Perțea, viteza înregistrată de radar este setată să fie cu 3 km/h mai mică decât valoarea reală, tocmai pentru a include marja de eroare din fabricație.

De exemplu, dacă un vehicul este înregistrat cu 96 km/h, radarul va fi setat să indice 93 km/h, reducând astfel șansele unei contestări din partea șoferului. Această ajustare a fost introdusă pentru a asigura corectitudinea sancțiunilor, iar invocarea erorilor aparatului radar nu va fi de ajutor în contestații, deoarece eroarea este deja luată în calcul.

Posibilitatea de a contesta sancțiunile

Chiar dacă marja de eroare este luată în considerare, există situații în care conducătorii auto consideră că au fost sancționați pe nedrept. În astfel de cazuri, sancțiunile pot fi contestate în instanță, unde se poate solicita o verificare metrologică a aparatului radar. Au existat cazuri în care echipamentele nu erau corect omologate sau calibrate, ducând la anularea sancțiunilor aplicate. Un exemplu celebru este cel în care un aparat radar a înregistrat un cal pășind pe marginea drumului cu o viteză de peste 100 km/h, ceea ce a dus la anularea amenzii aplicate unui șofer înregistrat anterior de același aparat.

În concluzie, radarele Poliției Române sunt supuse unor reguli stricte privind marja de eroare, iar sancțiunile sunt aplicate ținând cont de aceste abateri. Totuși, în situațiile în care șoferii consideră că sancțiunea nu este corectă, aceștia au posibilitatea de a o contesta, solicitând verificarea aparatului radar și a modului în care a fost folosit.